Tuesday 6 May 2014

3 soalan 1 penampar

3 SOALAN 1 PENAMPAR
Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab
pertanyaan-pertanyaan saya?
Imam : Saya hamba Allah dan
dengan izin-Nya saya akan
menjawab pertanyaan anda.
Pemuda : Anda yakin?
Sedangkan Profesor dan ramai
orang yang pintar tidak
mampu menjawab pertanyaan
saya.
Imam : Saya akan mencuba
sejauh kemampuan saya.
Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:
1.Kalau memang Tuhan itu
ada,tunjukan wujud tuhan
kepada saya
2.Apakah yang dinamakan
takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari
api kenapa dimasukan ke
neraka yang dibuat dari api,
tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah
Tuhan tidak pernah berfikir
sejauh itu?
Tiba-tiba Imam tersebut
menampar pipi pemuda tadi
dengan keras.
Pemuda : Kenapa anda marah
kepada saya? (sambil menahan
sakit)
Imam : Saya tidak marah.
Tamparan itu adalah jawaban
saya atas 3 pertanyaan yang
anda ajukan kepada saya.
Pemuda : Saya sungguh-
sungguh tidak mengerti.
Imam : Bagaimana rasanya
tamparan saya?
Pemuda : Tentu saja saya
merasakan sakit.
Imam : Jadi anda percaya
bahawa sakit itu ada?
Pemuda : Ya!
Imam : Tunjukan pada saya
wujud sakit itu!
Pemuda : Saya tidak boleh.
Imam : Itulah jawaban
pertanyaan pertama. Kita
semua merasakan kewujudan
Tuhan tanpa mampu melihat
wujudnya.
Imam : Apakah tadi malam
anda bermimpi akan ditampar
oleh saya?
Pemuda : Tidak.
Imam : Apakah pernah terfikir
oleh anda akan menerima
tamparan dari saya hari ini?
Pemuda : Tidak.
Imam : Itulah yang dinamakan
takdir.
Imam : Terbuat dari apa
tangan yang saya gunakan
untuk menampar anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Terbuat dari apa pipi
anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Bagaimana rasanya
tamparan saya?
Pemuda : Sakit.
Imam : Walaupun syaitan
dijadikan dari api dan neraka
juga terbuat dari api, jika
Tuhan menghendaki maka
neraka akan menjadi tempat
yang menyakitkan untuk
syaitan...
"Sahabat, Mari kita duduk,
beriman sejenak?"
dari sahabat kepada semua sahabat

No comments:

Post a Comment